Zmrzlina

Do Toskánska za kávou a zmrzlinou

Za kávou a zmrzlinou

Plenér výtvarné třídy v Toskánsku byla skvělá příležitost podívat se do míst, které výtvarníci malují. Výtvarná třída, kam chodila moje dcera tam měla namířeno. Ještě bylo pár volných míst. Já, Lea a Doris jsme neváhaly ani minutu a vydaly se na cestu s našimi dětmi. Navíc už nějaký čas trávíme velmi příjemnou činností. Ochutnáváme pražské kavárny, každý týden navštívíme jinou a píšeme o tom. Takže ochutnat pár kaváren v Toskánsku byla výzva. Navíc procestujeme Toskánsko očima výtvarníků. Bylo jasné, že děti budou hodně času malovat. A my budeme mít čas na kávičku. Ne, že by nás nezajímaly památky. Jelikož jedeme na plenér už podruhé, víme, co nás čeká a tak jsme si mohly kavárenské zážitky i trochu naplánovat předem. Skvělá představa.

Přišel den, kdy jsme popadly zavazadla, děti pobraly desky, pastely, barvy a další výtvarné vymoženosti. Nasedli do autobusu a ve skvělé náladě odjeli. A už jsme se těšili na ráno, kdy se jako mávnutím kouzelného proutku ocitneme ve Florencii.

Cesta byla náročná a první, co jsme nutně potřebovali, byla horká, voňavá, italská káva. Nakopávač, který jsme si vychutnaly. A pak jsme se vydaly kochat krásami Florencie. Podotýkám, že nezůstalo jen u jedné kávy. Přiznám se, že jsem do Toskánska jela nejen za vůní kávy, užít si skvělou dovolenou, ale také mě zajímaly zmrzliny, italské gelato byla pro mě meta, kterou jsem chtěla pokořit. A kam jinam jet na průzkum, než do Itálie. Věděla jsem, že to bude velká inspirace pro moje zmrzlinové experimentování a objevování nových chutí.

První vypitá káva ve Florencii nebyla ten den poslední. Kochání se památkami, hezkými výhledy a příjemnou atmosférou města jsme proložili několika kávičkami, zmrzlinou a vynikající pizzou. Skvěle prožitý den a my věděly, že další den bude pro děti malovací, pro nás odpočinkový na místě úplně obyčejném a něčím neodolatelném.

Baratti, místo, které jsem si zamilovala

Pláž na Baratti, místo, kterému vévodí nádherné borovice. Cíl našich výtvarníků a pro nás relax na pláži, kde kromě místních nebyla ani noha. Zatímco děti malovaly, my si užívaly pohodu. Na tuto chvíli jsem se šíleně těšila. Moře mi chybělo a vím, že tady zase dobiju baterky na hodně dlouho.

Baratti je místo, které je pro mě důvěrně známé, cítím se tam jako doma. I ve vzpomínkách se sem ráda vracím. Představuji si, že sedím v plážové kavárně, kochám se výhledem na moře a vychutnávám si skvělou kávu, kterou umí jen tady. Nikde jsem nepila lepší. A to už jsme navštívily spoustu kaváren. Možná je to způsobeno pohodou, mořským vánkem, prosolenými plavkami a vůní borovic.

San Gimignano, město mnoha věží

Také se mu přezdívá italský Manhattan. Středověké město s úzkými uličkami a romantickými zákoutími. Kdysi platilo, kdo měl na domě nejvíce věží, byl nejbohatší. A nikdo nemohl mít vyšší věž, než starosta. Cesta do San Gimignana připomíná horskou dráhu. Jedete po klikatých silničkách, které vedou chvíli nahoru a pak zase dolů a to se neustále opakuje. Už doufáte, že tam jste a zase další klikatice.
San Gimignano je krásné město a cesta sem stojí za to.

Děti si našly místečka na malování a my se vydaly na výpravu za výhledy, památkami, kávou a zmrzlinou. Samozřejmě jsme mateřsky opečovávaly i děti. V pravidelných intervalech jsme jim dodávaly pizzu a zmrzlinu. San Gimignano je městečko, které uchvátí už na první pohled. Úzké uličky, které lákají k prozkoumání, obchůdky, kavárny, výhledy. Je nádherně a ochutnávám první zmrzlinu. Morušovou. Zajímavý chuťový zážitek. Jedla jsem ji poprvé v životě. Je jasné, že nezůstane jen u jedné zmrzliny. Jen to nesmím moc přehánět, protože zase pojedeme zpátky. Zas po té „horské dráze“ 🙂

Vada je malebný přístav, který si zaslouží namalovat

Vada je nádherné místo a malebný přístav s krásnými loďkami, který nás okouzlil hned na první pohled. Sem se moc ráda vracím.
Den tu začíná, jak jinak, než ranní kávou s projížďkou po moři. Vada je příjemné osvěžení v horkém letním dni. Kromě ranní, polední a odpolední kávičky jsme se osvěžovaly skvělými zmrzlinami, dbali jsme na to, abychom byly řádně prosoleny mořskou vodou a chytaly bronz.

Siena, náměstí ve tvaru lastury

Siena je další perla Toskánska a ve mě zanechalo silný pocit právě náměstí ve tvaru lastury, kde lidé jen tak posedávají, kochají se, baví se. Sluncem vyhřáté náměstí lákalo k posezení i nás. Sedíme na zemi a vůbec si nepřipadáme nepatřičně. Cítíme se jako v amfiteátru života, vychutnáváme si zmrzlinu a pozorujeme okolní dění.

V jedné zmrzlinárně jsem objevila fíkové gelato. To jsem musela ochutnat. Nechala jsem si nandat pořádnou porci, protože už na pohled bylo jasné, že bude vynikající. Chuť vyzrálých fíků byl opravdový chuťový zážitek. Ještě teď cítím tu slast. Slíbila jsem si, že ji doma vyzkouším. Zatím jsem netušila jak, ale jak se znám, tak recept určitě vymyslím.

V plážové kavárně se zrodil nápad

Cesta po Toskánsku, Baratti, plážová kavárna, káva a zmrzlina, to byly zážitky, na které se jen tak nezapomíná. A mohu říci, že mě ovlivnily na cestě za zmrzlinovými experimenty.

Zmrzlina na pláži

Právě tady, na Baratti, když jsem popíjela kávu jsem si řekla, že by bylo skvělé věnovat se zmrzlinování více. Naučím se tvořit gelato a vyzkouším fíkovou zmrzlinu. Ale to jsem ještě netušila, že mě zmrzlinování pohltí a vytvořím tolik zmrzlin, že to vydá na knihu.

Naučila jsem se gelato podle toskánské kuchařky. Vyzkoušela mnoho chutí. A objevuji stále nové a nové zmrzliny.

Vydejte se i vy po stopách vynikající zmrzliny

a užijte si zábavné zmrzlinování.

Jana Součková
Naučím vás zmrzlinovat, snadno, chytře, zábavně. Zajímá mě zmrzlinový příběh>>